Rasulullah disihir Yahudi
Benarkah Rasulullah pernah disihir. Bukankah Rasulullah itu maksum yang terpelihara daripada kejahatan manusia dan jin?
Soalan
1. Saya
mendengar dakwaan sesetengah pihak, mengatakan Nabi Muhammad s.a.w
sendiri pernah dishir betulkah ini berlaku? Tidakkah Nabi Muhammad
maksum yang terpelihara daripada kejahatan manusia, adakah wujud
keterangan dalam al-Quran atau as-Sunnah tentang perkara ini?
2. Apakah hikmah Islam melarang keras pekerjaan atau amalan sihir?
3. Bolehkah saya mengunakan memakai tangkal untuk menghalang kejahatan atau hasad dengki manusia?
Jawapan dari Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din
Jawapan 1
Nabi Muhammad s.a.w
memang maksum, seperti Firman Allah yang mafhumnya, “Wahai Rasul,
sampaikanlah apa yang diperturunkan kepadamu dari Tuhan kamu dan jika
tidak kamu kerjakan apa yang diperintahkan itu, bererti kamu tidak
menyampaikan amanat-Nya. Allah akan memelihara kamu daripada (kejahatan)
manusia, sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang
yang kafir.” (Surah al-Maaidah, 67).
Perkataan maksum jelas
disebut daripada makna perkataan ‘ya’tsimuka’ (Memelihara kamu). Dalam
tafsir yang muktabar, tidak ada orang yang boleh membunuhnya. Ia juga
bermakna Nabi Muhammad maksum, dipelihara sehingga tidak berlaku sesuatu
kemaksiatan ke atasnya. Nabi tidak melakukan kesalahan yang
mendatangkan dosa.
Adapun makna keselamatan
umum, sepeti Nabi disakiti sehingga pernah luka kaki baginda dibaling
batu oleh kanak-kanak upahan di Taif atau terluka (mengalami berbagai
kesakitan) dalam Perang Uhud, sakit kepala, demam dan sebagainya pernah
berlaku ke atas baginda.
Semua ini bukan
bermaksud maksum, yang dipelihara Allah S.W.T kerana baginda sebagai
manusia biasa yang menerima wahyu, baginda juga berlapar, rasa dahaga,
sakit dan sebagainya.
Merujuk kepada dakwaan
Nabi disihir, jika diteliti huraian di atas, bermakna sihir memang boleh
berlaku. Di sebut dalam hadis sahih, Daripada A’ishah r.anha: “Kata
A’ishah, telah disihir Rasulullah s.a.w oleh seorang lelaki daripada
Bani Zuraiq dikatakan lelaki itu ialah Labid bin al-A’sam al-Yahudi.
Rasulullah s.a.w berasa tidak keruan, perkara yang telah dilakukan,
baginda merasa ragu sudah dilakukan atau tidak. Nabi bertanya A’ishah,
“Wahai A’ishah, apakah kamu tahu bahawa Allah S.W.T telah melakukan
sesuatu ke atas diriku? Nabi menyambung dengan katanya, “ada dua orang
laki-laki datang kepada ku ketika aku sedang tidur, maka salah seorang
berada disisi kepalaku, seorang lagi berada disisi kakiku, maka seorang
daripadanya bertanya kepada kawannya, ‘apakah sebenarnya yang dideritai
oleh Muhammad ini? Maka seorang lagi menjawab, dia telah disihirkan
orang. Ditanya lagi, siapakah yang telah mensihirnya? Dijawab lagi,
sihirkan oleh Labid bin al-A’sam. Ditanya lagi dengan apakah dilakukan
sihir itu? Jawabnya, digunakan sikat rambutnya, dengan satu ikhtiar lain
(sihir). Ditanya, di manakah diletakkan barang-barang tersebut?
Dijawabnya, ditanam dalam sebuah perigi namanya Perigi Darwan. Maka
ditanya lagi, dengan apakah kita akan merawatkan Muhammad ini? Maka
dibacakan beberapa ayat dari al-Quran. Nabi Muhammad s.a.w sedar dari
tidurnya maka diberitahu kepada A’ishah, “Bahawasanya, Allah S.W.T telah
menyembuhkan aku dan aku tidak mahu hal ini menjadi fitnah di kalangan
manusia dan aku telah sembuh.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
Hadis sahih ini
sekurang-kurangnya memberikan kefahaman kepada kita bahawa musuh-musuh
Islam, terutamanya Yahudi, akan melakukan apa sahaja untuk memenuhi
kehendak mereka. Ulama bersepakat bahawa berpandukan kepada hadis sahih
ini, memang ada percubaan oleh insan yang kenali melakukan sesuatu yang
dipanggil sihir.
Nabi s.a.w memerintahkan
sahabat, turun ke dalam perigi mencari barang-barang sihir tersebut,
dikeluarkan dan Nabi telah sembuh seperti biasa.
Peristiwa ini tidak
boleh disamakan dengan manusia di zaman kita yang terkena sihir sehingga
hilang pertimbangan kewarasan, menderita kesakitan memanjang dengan
menggangu ibadat, malah menganggu daripada melakukan kerja harian, ini
semua tidak menganggu Nabi.
Nabi Muhammad cuma
terasa ada sesuatu yang tidak kena berlaku dalam dirinya. Tiada siapa
yang mengetahui, A’ishah pun tidak mengetahui sehingga Nabi memberitahu
tentang dua orang lelaki (malaikat) datang untuk mengubat baginda dengan
ayat-ayat al-muawwiyat, ayat pelindung penyakit sihir.
Sekaligus, ia merupakan panduan kepada umatnya untuk melindungi diri daripada penyakit.
Seterusnya, jelas bahawa
Nabi sendiripun bila disihirkan orang, baginda sendiri tidak
mengetahui, melainkan selepas Jibril a.s memberitahu bahawa baginda
telah matbub (disihirkan).
Jika Nabi sendiri tidak
mengetahui baginda disihirkan, bagaimana orang yang datang untuk
berubat, mengadu kesakitan, tiba-tiba orang yang hendak mengubat
tersebut mengatakan ‘kamu telah kena sihir?’ Datang pesakit lain, kita
mengatakan pula, ‘kamu telah kena buatan orang.’
Ada yang lebih ke hadapan mengatakan, ‘kamu telah disihir fulan bin si fulan.’
Bagaimana insan biasa
boleh mengetahui sihir yang kena kepada orang lain? Bukan kena kepada
kepada dirinya, dengan membuat keputusan orang itu kena sihir, inilah
masalah yang kita hadapi.
Tidak sepatutnya berlaku
sedemikian kerana hanya Allah S.W.T sahaja mengetahuinya dan tidak ada
orang yang boleh tahu hal sebenarnya.
Pengubatan disyariatkan,
tetapi jangan sampai kita mendakwa orang itu kena sihir atau menuduh
serta menuding jari kepada orang yang didakwa melakukan sihir.
Jawapan 2
Pekerjaan dan amalan
sihir adalah sesuatu yang pada kebiasaannya mengagungkan makhluk halus
sama ada yang bernama iblis, jin, syaitan dan sebagainya. Makhluk ini
sememangnya bertugas sepenuh masa menyesatkan anak Adam dan menjauhkan
mereka dari rahmat Allah S.W.T.
Mereka telah dilaknati Allah S.W.T, maka mereka berusaha untuk menyesatkan manusia supaya dijauhkan rahmat Allah. Salah satu caranya adalah menggunakan sihir sebagai satu profesion mereka mengajar manusia melakukan kerja jahat tersebut.
Mereka telah dilaknati Allah S.W.T, maka mereka berusaha untuk menyesatkan manusia supaya dijauhkan rahmat Allah. Salah satu caranya adalah menggunakan sihir sebagai satu profesion mereka mengajar manusia melakukan kerja jahat tersebut.
Manusia akan mudah
terpengaruh apabila seorang manusia mampu melakukan perkara yang ganjil
pada pandangan manusia lain. Atau seolah-olahnya ada kelebihan khusus
kepada orang tertentu, yang mengetahui penyakit orang lain tanpa
diberitahu. Atau mungkin boleh membaca fikiran orang lain.
Hal sedemikian ini ada
kemungkinan boleh berlaku dengan bantuan makhluk halus, dapat mengagak
atau makhluk halus mengetahui daripada percakapan mereka kepada diri
atau kawan-kawan.
Perkara ini merangsang manusia mendampingi dan mendapatkan khidmat ahli sihir untuk menyampaikan sesuatu maksud mereka.
Bila sihir dilakukan,
maka berlaku perkara negatif, yang paling besar sekali adalah kerosakan
aqidah. Dalam beberapa hadis Rasulullah s.a.w (mafhumnya),”Sesiapa yang
mendatangi ahli sihir maka sesungguhnya dia telah mensyirikkan Allah
S.W.T.” (Riwayat Imam Muslim).
Hadis lain menyebut
(mafhumnya), “Sesiapa yang mendatangi seorang yang mendakwa mengetahui
perkara ghaib, lalu mempercayai dakwaan tersebut, sesungguhnya dia telah
kufur dengan al-Quranul Karim yang diturunan kepada Nabi Muhammad.”
Dengan amalan sihir juga
membuka jalan kepada seseorang mempercayai apa sahaja yang dikatakan
ahli sihir kepadanya. Kata-kata seperti, ‘penyakit itu berpunca daripada
orang yang terdekat kepadanya’, kadang-kadang menamakan orang tertentu
(sama ada ahli keluarga atau kawan karibnya), terus dipercayai tanpa
menyiasat dengan terperinci.
Hal ini boleh
menimbulkan permusuhan yang berpanjangan sehingga perkara yang tidak
sepatutnya berlaku, dilakukan. Lebih buruk apabila, dibalas balik dengan
sihir juga.
Dalam al-Quran, Allah
S.W.T menyebut (mafhumnya), “Sesungguhnya syaitan-syaitan itu
mengkehendaki supaya berlakulah di kalangan kamu, permusuhan dan
benci-membenci.”
(Surah ali-Imran, 91).
(Surah ali-Imran, 91).
Jelas bahawa peluang
yang terbuka kepada orang yang mendatangi ahli sihir ini, syaitan
mengambil kesempatan menimbulkan permusuhan antara dua orang yang
berkasih, menimbukkan kebencian yang amat sangat antara anak beranak.
Ilmu sihir merupakan
perantaraan yang boleh menimbulkan caca merba dalam masyarakat. Peluang
ini digunakan oleh orang yang bukan ahli sihir, tetapi mendakwa boleh
melakukan hal-hal sedemikian untuk mendapat keuntungan duniawi sehingga
mengenakan bayaran yang tidak tertanggung oleh pesakit.
Oleh kerana itu maka
Islam sebagai agama salam sejahtera, menyelamatkan manusia dari hal-hal
yang tidak baik, khasnya menjaga aqidah supaya tidak rosak, memelihara
harta benda dari pemerasnya dan untuk manusia kembali kepada pertolongan
Allah S.W.T.
Islam melarang dengan sekeras-kerasnya menggunakan sihir sebagai medium menyampaikan sesuatu maksud.
Jawapan 3
Di zaman permulaan Islam
amalan memakai tangkal digunakan ramai masyarakat jahiliyyah. Raslullah
s.a.w telah mengharamkan pengunaan tangkal dan menggantikan dengan
pengunaan ayat al-Quran dan doa, khususnya memohon daripada Allah S.W.T
menghindari dari sesuatu yang tidak diingini.
Dakam hadis yang
diriwayatkan oleh Imam Ahmad dalam musnadnya, juzuk ke 4 halaman 156
disebut hadis yang mafhumnya, “Sesiapa yang menggantung tangkal, maka
sesungguhnya dia telah melakukan perkara syirik.”
Hadis ini merupakan
hadis umum. Berlaku suatu ketika apabila sahabat-sahabat menerima ayat
al-Quran daripada Rasulullah s.a.w, diamalkan untuk menghindari ganguan,
menulis ayat tersebut dikertas dan menggantungkan kepada anak-anak
mereka yang belum boleh membaca al-Quran.Bila dirujuk kepada Rasulullah,
baginda tidak melarangnya.
Ada sebahagian pendapat jika tangkal tersebut diperbuat daripada ayat-ayat al-Quran, maka ia diharuskan.
Pandangan ulama-ulama
muktabar yang dipetik daripada Kitab al-Fatawa az-Zahabiyyah
(Fatwa-fatwa yang amat berharga) pada halaman 253 bagi soalan seperti
dikemukakan ini, dijawab bahawa, “Adapun penulisan ayat-ayat al-Quran
dan nama-nama Allah S.W.T untuk dijadikan tangkal, maka ulama-ulama
berselisih pendapat di kalangan ulama-ulama salaf ada yang
mengharamkannya secara mutlak dan ada sedikit yang mengharuskannya,
dengan syarat-syarat khusus. Yang paling sahih, bahawasanya penggunaan
tangkal-tangkal sama ada al-Quran atau tidak, dilarang dalam hadis-hadis
terdahulu. Tentang keharusan yang Rasulullah berikan kepada beberapa
orang sahabat, itu adalah pada permulaan Islam. Apabila iman sudah
tertanam dalam diri dan untuk mengelak daripada keburukan-keburukan yang
boleh menjejaskan iman, maka, dilarang sama sekali penggunaan tangkal,
walaupun menggunakan ayat al-Quran kerana, 1; mencegah daripada
keburukan yang lebih besar, 2; menjaga kesucian al-Quran dari terbawa
dalam tandas dan 3; membulatkan keyakinan bahawa Allah Taala sahaja yang
melindungi manusia daripada segala-galanya.”
Wallahu’alam….
Sumber dari hasnulhadiahmad.com
No comments:
Post a Comment