Waktu tidur yang dilarang dalam Islam
Dalam Islam, semua
perbuatan boleh menjadi ibadah. Begitu juga tidur, seperti yang
dicontohkan oleh Rasulullah saw. Dalam Al-Quran, Allah swt pun menyuruh
kita untuk tidur. Namun, ada dua waktu tidur yang dianjurkan oleh
Rasulullah untuk tidak dilakukan iaitu:
1. Tidur di pagi hari selepas solat Subuh
Dari Sakhr bin Wadi'ah Al-Ghamidi radliyallaahu 'anhu bahawasanya Nabi shallallaahu' alaihi wasallam bersabda:
"Ya Allah, berkahilah
bagi ummatku pada pagi harinya" (HR. Abu Daud 3/517, Ibnu Majah 2/752,
Ath-Thayalisi halaman 175, dan Ibnu Hibban 7/122 dengan sanad sahih).
Ibnul-Qayyim telah berkata tentang keutamaan awal hari dan makruhnya mensia-siakan masa dengan tidur, di mana beliau berkata:
"Termasuk perkara
yang makruh bagi mereka - iaitu orang soleh - adalah tidur antara solat
Subuh dengan terbitnya matahari, kerana waktu itu adalah waktu yang
sangat berharga sekali. Terdapat kebiasaan yang menarik dan agung sekali
mengenai pemanfaatan waktu tersebut dari orang-orang soleh,
sampai-sampai walaupun mereka berjalan sepanjang malam mereka tidak
toleransi untuk berehat pada waktu tersebut hingga matahari terbit.
Kerana ia adalah permulaan hari dan sekaligus sebagai kuncinya. Ia
merupakan waktu turunnya rezeki, adanya pembahagian, turunnya
keberkatan, dan darinya hari itu bergulir dan mengembalikan segala
kejadian hari itu atas kejadian saat yang mahal tersebut. Maka perlulah
tidurnya pada saat seperti itu seperti tidurnya orang yang terpaksa
"(Madaarijus-Saalikiin 1/459).
2. Tidur sebelum Solat Isya '
Diriwayatkan dari Abu Barzah radlyallaahu 'anhu:
"Bahwasannya Rasulullah shallallaahu' alaihi wasallam membenci tidur
sebelum solat isya 'dan berbual-bual selepasnya" (HR. Bukhari 568 dan
Muslim 647).
Majoriti hadis-hadis
Nabi menerangkan makruhnya tidur sebelum solat isya '. Oleh sebab itu
At-Tirmidzi (1/314) mengatakan: "Majoriti ahli ilmu menyatakan makruh
hukumnya tidur sebelum solat isya 'dan berbual-bual selepasnya. Dan
sebahagian ulama 'lain memberi keringanan dalam masalah ini. Abdullah
bin Mubarak berkata: "Kebanyakan hadis-hadis Nabi melarangnya,
sebahagian ulama membolehkan tidur sebelum solat isya 'khusus di bulan
Ramadhan sahaja."
Al-Hafidh Ibnu Hajar
berkata dalam Fathul-Baari (2/49): "Di antara para ulama melihat adanya
keringanan (iaitu) mengecualikan bila ada orang yang akan
membangunkannya untuk solat, atau diketahui dari kebiasaannya bahawa
tidurnya tidak sampai melewatkan waktu solat. Pendapat ini juga tepat,
kerana kita katakan bahawa alasan larangan tersebut adalah kebimbangan
terlewatnya waktu solat. "
No comments:
Post a Comment