Thursday 13 March 2014

tenaga batin lelaki menurut bentuk perutnya

Kekuatan tenaga batin lelaki menurut bentuk perutnya


Diantara kaedah juruterapi untuk menilai kesihatan dan penyakit yang dialami oleh seseorang adalah menerusi keseimbangan rupabentuk tubuh badannya. Jika kita perhatikan keseimbangan rupabentuk tubuh badan mereka yang mengalami berbagai jenis penyakit adalah tidak seimbang.
Sebenarnya mereka yang mengalami penyakit bukan sekadar tidak seimbang rupabentuk tubuh badannya malahan tidak seimbang dari segi parasrupa (raga), gerakgeri (jiwa), tingkahlaku (kehidupan jasmani) dan budibahasa (rohani).
Rupabentuk anggota tubuh badan yang mengalai penyakt seperti, kaki, tangan, muka dan perut akan menjadi tidak seimbang. Bagaimana pun jarang diantara mereka yang menyedari perkara ini, sepeti perubahan kelainan keseimbangan rupabentuk anggota pada kaki dan tangan. Malahan banyak dikalangan mereka yang tidak menyedari rupabentuk mukanya yang sudah tidak seimbang walau pun senyumannya tidak seindah dulu.
Ramai pula dikalangan kaum lelaki yang tidak menyedari ketidaseimbangan rupabentuk perutnya, sehinggalah perutnya membengkak seperti bola. Mungkin dikalangan mereka tidak menyedari rupabentuk perut yang sihat dan sakit seperti yang saya paparkan dalam gambar di atas, ia itu perbandingan diantara perut yang sehat dan sakit.
Terdapat banyak hadis Rasulullah saw yang menyatakan hubungan perut manusia dengan kesihatanya. Di bawah ini saa titipkan diantara hadis Rasulullah saw mengenaiya.
‘Tiada tempat yang lebih buruk yang diisi oleh anak Adam dari perutnya. Cukuplah baginya beberapa suap untuk menguatkan tulang belakangnya. Jika ia tidak mampu, maka satu pertiga untuk makanan, satu pertiga untuk minuman dan satu pertiga untuk pernafasan’. (Riwayat Ibn Majah, Sunan Ibn Majah, Jld.2, m/s 249)
Perut mereka yang buncit adalah akibat dipenuhi dengan sisa makanan dan minuman. Oleh itu perut mereka yang buncit tidak mencukupi ruang untuk bernafas. Sebagaimana yang sedia maklum pernafasan yang sempurna sangat penting untuk menjana tenaga tubuh badan zahir dan batin.
Oleh itu mereka ang perutnya buncit sudah tentulah lemah tenaga batinnya. Perlu di ingatkan urutan batin bukan sekadar perlu melakukan persetubuhan, malahn perlu melakukan persenyawaan. Mereka yang sesak nafas sudah tentu tidak panjang nyawanya ketika melakukan persetubuhan. Apatah lagi untuk bersatu (senyawa) setelah lelah beradu.

No comments:

Post a Comment