Dunia Menanti Kedatangan Imam Mahdi
Setelah
Rasulullah SAW wafat pada 12 Rabiul Awal tahun 11 Hijrah / Jun 632 M,
muncul sebuah pengharapan di kalangan umat Islam akan kedatangan seorang
ratu adil atau dikenali dengan Imam Mahdi. Keyakinan akan datangnya
seorang juru penyelamat atau Imam Mahdi berakar kuat, baik di kalangan
Sunni mahupun Syiah.
Menurut
Ensiklopedi Islam, Imam Mahdi adalah seorang juru selamat dia akhir
zaman. Imam Mahdi diyakini sebagai seorang Muslim berusia muda yang akan
dipilih oleh Allah SWT untuk menghancurkan semua kezaliman dan
menegakkan keadilan di muka bumi sebelum datangnya hari kiamat.
''
Istilah Imam Mahdi muncul dan berkaitan dengan aqidah mahdawiyyah,''
tulis Ensiklopedi Islam. Yakni, keyakinan bahawa pada akhir zaman akan
datang seorang juru selamat yang akan menyelamatkan kehidupan umat
manusia di muka bumi dari ketidakadilan, kesengsaraan, dan kekejaman
yang akan membawa pada kebahagian dan kedamaian.
John
L Esposito dalam Ensiklopedi Oxford, mendedahkan, Mahdi (orang yang
diberi petunjuk ilahiah) merujuk pada figur eskatologis yang akan hadir
untuk memimpin pada masa keadilan dan keyakinan sejati menjelang tibanya
hari kiamat.
''
Asal usul kata Mahdi tak ditemui dalam Al-Quran, kaum Muslim awal
menggunakan gelar kehormatan itu untuk Nabi SAW dan empat khalifah
pertama,'' ujar Esposito. Keyakinan umat Islam akan datangnya Imam Mahdi
pada akhir zaman tak lepas dari kewujudan hadis Nabi SAW.
Dalam
hadis yang diriwayatkan Abu Daud, Rasulullah SAW bersabda,'' Dunia akan
dipimpin oleh seseorang dari keluargaku. Namanya sama dengan namaku.
Seandainya dunia ini hanya tinggal sehari saja, maka Allah akan
panjangkan hari itu, sehingga ia akan memimpinnya.''
Rasulullah
juga bersabda,'' Al-Mahdi berasal dari keturunanku. Ia akan memenuhi
bumi ini dengan keadilan dan pemerataan sebagaimana telah dipenuhi oleh
kezaliman dan dan ketidakadilan, ia akan berkuasa selama tujuh tahun.''
(HR At-Tirmizi).
***
Menurut
Ensiklopedi Islam, sebahagian ulama menganggap hadis mengenai
kedatangan Imam Mahdi itu bersifat mutawatir, kerana diriwayatkan oleh
banyak pihak, sehingga dipastikan hadis itu benar-benar berasal dari
Nabi Muhammad SAW.
Lalu
sejak bila-bila harapan akan munculnya harapan dan sosok yang didakwa
sebagai Imam Mahdi itu muncul? Menurut Esposito begitu banyak pengklaim
Imam Mahdi dalam sejarah peradaban Islam. Guru Besar Pengajian Islam di
Universiti Universiti Georgetown, Amerika Syarikat (AS) itu mendedahkan,
istilah Imam Mahdi dibangunkan oleh kalangan Syiah untuk menjuluki
Muhammad Ibnu Hanafiyah.
Putra
Khalifah Ali yang mengorganisasikan sebuah revolusi pada 685 M itu
sangat dihormati oleh pengikut Syiah. Muhammad Ibnu Hanafiyah, kata
Esposito, dipandang sebagai'' orang yang mendapat petunjuk'', tidak
dianggap mati, tetapi diyakni tersembunyi.
''
Dia diyakni mempunyai pengetahuan esoteris yang diperlukan untuk
membebaskan para pengkitnya dari penindasan dan untuk menegakkan
masyarakat yang adil,'' papar Esposito. Kaum Syiah juga menganggap
Muhammad bin Hasan Al-Askari - Imam ke-12 - yang ghaib pada tahun 878 M,
dianggap sebagai Imam Mahdi.
Dalam
perkembangan sejarah Islam, susuk yang mengaku dirinya sebagai Imam
Mahdi tak terhitung jumlahnya. Pada setiap abad, selalu ada saja tokoh
yang mempunyai pengikut yang banyak sebagai seorang Imam Mahdi. Pada
abad ke-10 M, misalnya, Khalifah Dinasti Fatimiyah yang pertama,
Muhammad Ubaid Allah (wafat 934 M) mengaku sebagai Imam Mahdi.
''
Dengan menampakkan diri di Jabal Massa yang terletak di wilayah
Maghribi (Afrika Utara), dia mengaku sebagai keturunan dari anak
perempuan Nabi SAW, Fatimah, dan sebagai saudara laki-laki dari Imam
ke-12 yang tersembunyi,'' ungkap Esposito.
***
Pada
abad ke-12 M, pengasas gerakan reformasi Al-Muwahhidun, Muhammad Ibnu
Tumart (wafat 1130 M), juga mengaku sebagai Imam Mahdi yang berasal dari
keturunan Khalifah Ali. Memasuki abad ke-15, pelbagai kumpulan Islam
mulai menghidupkan kembali harapan mereka akan masa depan yang lebih
baik.
Di
kota suci Makkah dan Madinah, papar Esposito, sejumlah ulama menulis
pendapat mereka untuk menegaskan keyakinan umum akan kemunculan seorang
mujaddid (pembaharu) pada abad peralihan.
Bahkan,
seorang ahli fikih Sunni terkemuka, Ibnu Al-Hajar Al-Maliki, menyatakan
Imam Mahdi akan muncul pada milenium itu. Menurut Ibnu Al-Hajar, Imam
Mahdi itu berasal dari keturunan Fatimah, puteri Nabi. Namanya akan sama
dengan nama Nabi, serta orang tuanya sesuai dengan nama orang tua Nabi.
Pada
abad ke-15 M, di anak Benua India juga muncul tokoh yang mengaku
sebagai Mahdi. Pada 1495 M, seorang tokoh bernama Sayyid Muhammad dari
Jaunpur mengaku sebagai Imam Mahdi. Uniknya, ia mengaku sebagai Imam
Mahdi saat berada di Makkah, sambil melaksanakan tawaf mengelilingi
Kaabah.
Saat
kembali ke India, di Masjid Utama Taj khan Salar di Ahmebad, Sayyid
Muhammad kembali mengumumkan klaimnya sebagai Imam Mahdi. Untuk
memperkuat pengakuannya sebagai Mahdi, disebutkan pula bahawa nama kedua
orang tuanya adalah Abdullah dan Aminah.
Esposito
mencatat, datangnya abad ke-13 Hijriah (1785-1883) sempat memunculkan
harapan besar dari kaum Muslim akan datangnya Imam Mahdi. Pada zaman
itu, paling tidak ada tiga orang pemimpin gerakan reformasi di Afrika
Barat yang mengaku sebagai Mahdi untuk memperkuat jihad yang mereka
lakukan. Ketiga-tiganya adalah Syeik Usuman Dan Fodio dari Sakoto,
Syeikh Ahmadu Bari dari masina, dan Al-Hajj Umar Tal dari Kerajaan
Tukolor.
Harapan
akan datangnya Imam Mahdi dari Timur, kata Esposito, sempat menarik
gelombang pendatang Afrika Barat sampai ke Nil. Pada abad ke-19, lalu
muncullah seorang yang mengaku Imam Mahdi di Sudan, bernama Mahdi
Muhammad Ahmad dari Sudan.
Di
Mesir juga sempat muncul beberapa tokoh yang mengaku sebagai Imam
Mahdi. Para tokoh yang mengaku sebagai Mahdi itu menjadi pemimpin
pemberontakan rakyat melawan penjajah Perancis. Bahkan, menjelang akhir
abad ke-19 M, revolusi Mahdi melawan penjajah Eropah merebak di
negara-negara berpenduduk Islam, seperti India, Algeria, Senegal, Ghana,
dan Nigeria.
sumber republika.co.id
No comments:
Post a Comment