KESILAPAN GOLONGAN ANTI-HADITH
Oleh: Rozi bin Muda, ISIS.
Assalamu'alaikum wrt wbt!
Alhamdulillah!
Nampaknya bebanan kerja mulai reda dan dengan keizinanNya
saya berharap dapat memanfaatkan ruang masa ini untuk menulis sesuatu. Saya
memerhatikan bahawa serangan golongan anti-hadis ini masih sengit, dengan
pergerakan mereka yang lebih terancang, menghantar e-mail secara peribadi
dengan menggunakan alamat e-mail yang tidak dapat dijejaki (untraceable)! Saya
sendiri adalah termasuk dalam kalangan yang sering menerima e-mail anutan
mereka dan sengaja saya membiarkan ia berlanjutan supaya saya dapat memerhati
gelagat dan mengkaji penyelewengan mereka secara lebih mendalam.
Sayugia juga diberitahu bahawa mereka juga memerhatikan
dalam setiap perbincangan dalam msm-net, hizbinet, MISG dan beberapa kumpulan
diskusi lain dan mengambil peluang apabila ada ruang untuk mereka menyalurkan
tohmahan mereka. Buktinya, apabila timbul isu syi'ah, mereka menulis tentang
syi'ah dan perpecahan ummah kerana bergantung kepada ulamak, apabila timbul isu
'airkencing unta' mereka pun turut menyibuk untuk beri komentar mengikut
perspektif mereka. Di samping itu,mereka mencerca dan memperli beberapa ikhwan
yang terlibat dalam perbincangan tersebut misalnya terdapat e-mail khusus untuk
memperli akh Dr. Tanpa Nama, THTL dan memutarbelit hujjah-hujjah yang mereka
bawakan untuk kepentingan anutan mereka.
Semakin lama saya mengikuti tohmahan mereka, rasa benci
kepada mereka semakin menebal kerana tindak-tanduk mereka yang amat jahat
ini.Saya terus mengawal rasa kebencian itu supaya ia dapat dipergunakan
sebaiknya, bukan melulu. Maka, setelah memohon pertolongan Allah, saya
memutuskan untuk menghuraikan beberapa kesilapan mereka yang menyebabkan mereka
sesat, semoga dengan ini dapat menjernihkan sedikit perasaan beberapa ikhwan
yang sudah bercelaru dengan tohmahan mereka di samping dapat menyalurkan serba
sedikit rasa marah saya terhadap mereka ini kepada suatu tindakan yang
bermanfaat. Memanglah mereka ini telah SESAT, bahkan berusaha menyebarkan
kesesatan mereka dengan menjadi soldadu kepada Iblis. Mereka adalah syaitan di
kalangan manusia dan amat layak dihapuskan, bila saja kita berpeluang.
InsyaAllah, saya akan menggariskan beberapa faktor yang menyebabkan mereka
sesat dengan membawakan beberapa nas dan memberikan contoh-contoh yang
berkaitan dengan faktor tersebut. Doakanlah semoga Allah membantu saya dalam
usaha ini...
BismiLlah.....!
Faktor Penyebab Kesesatan Golongan Anti-Hadith
Setelah memerhatikan hujjah-hujjah, tohmahan dan gelagat
golongan anti-hadith ini melalui kiriman e-mail mereka serta merujuk serba
sedikit kepada maklumat semasa, saya rasakan ada beberapa faktor yang
menyumbang kepada kesesatan mereka. Di antaranya:
1) Meninggalkan petunjuk Sunnah.
Bertolak daripada doktrin mereka bahawa "al-Qur'an
telah lengkap" (kenyataan ini memang benar tetapi mereka silap dari segi
praktisnya), mereka beranggapan boleh belajar sendiri, ambil saja mana-mana
terjemahan (rata-rata mereka tak faham pun bahasa Arab), lalu mentafsirkan
sendiri mengikut kefahaman mereka. Tindakan mereka ini secara terus menolak
fungsi keRasulan, i.e "mengajar/menerangkan" maksud isi kandungan
kitab/al-Qur'an tersebut seperti firmanNya yang bermaksud: "(Kami utus
mereka itu) dengan (membawa) keterangan dan kitab-kitab. Kami turunkan kepada
engkau (Muhammad) peringatan (i.e al-Qur'an), supaya engkau TERANGKAN kepada
manusia apa yang diturunkan kepada mereka, mudah-mudahan mereka
memikirkannya" [an-Nahl, 16:44].
Sudah tentu para Rasul yang merupakan manusia terpilih
bukan hanya berfungsi seperti 'robot', menyampaikan saja apa-apa yang
diwahyukan tanpa ada penjelasan. Kalau demikian, mengapa pula perlunya Rasul
sedangkan Allah berkuasa menurunkan terus kitab-kitab tersebut ? Mengapa Rasul
mesti dipilih dari kalangan manusia sendiri, sedangkan jika malaikat yang
diutuskan misalnya, tentu saja manusia lebih takut dan hormat?
Alasannya, seperti yang diterangkan oleh ayat di atas dan
beberapa ayat lagi, untuk menerangkan maksud ayat-ayat yang diturunkan pula
secara beransur-ansur itu kepada manusia dalam konteks PRAKTIKALnya,
tunjuk-ajar daripada manusia contoh(i.e.Rasul itu sebagai MODEL, rujuk misalnya
QS 33:21, 47:33) kepada manusia umum. Inilah konsep pendidikan yang benar di
mana guru mestilah mengamalkan dulu apa yang diajarkannya sebelum ajaran mereka
diikuti, bukannya konsep pendidikan sekular sekarang yang memisahkan antara apa
yang diajar dengan apa yang ditunjukkan dengan perilaku pengajar (i.e "You
follow what I taught you, do not do what I did !") yang nyata sekali
mengelirukan dan gagal terutamanya dalam membentuk akhlak terpuji.
Konsep pendidikan ini telah diamalkan oleh Islam semenjak
dari awal lagi, dan diperturunkan dari generasi ke generasi di mana as-sunnah
diambilkira sebagai "alat" dan petunjuk utama dalam mempelajari dan
memahami al-Qur'an seperti mafhum hadith: "Sebaik-baik hadis ialah
Kitabullah(i.e al-Qur'an) dan sebaik-baik PETUNJUK adalah daripada Rasulullah.
Setiap perkara baru (bida'ah) itu adalah sesat dan setiap kesesatan itu
(sudahnya) dalam neraka" [Sahih Bukhari].
Maka dalam konteks ini, golongan anti-hadis telah
melakukan BIDA'AH yang haqiqi, yang sudah pasti membawa kesesatan apabila
mereka membelakangkan as-sunnah. Perbuatan mereka adalah contoh penting untuk
isu bida'ah kerana amalan mereka ini memang amalan baru, yang tidak pernah
diamalkan oleh golongan sebelumnya dan ia jelas bertentangan dengan maksud
hadis di atas.Ia bertepatan dengan takrif bida'ah sendiri iaitu: "Suatu
amalan baru yang TIADA berpandukan petunjuk nas (sama ada secara terus atau
tersirat)". Maka kesan dari perbuatan ini, mereka telah sesat jauh
daripada kebenaran. Sehubungan dengan faktor ini, antara contoh kesilapan
mereka dalam memahami al-Qur'an, ialah mereka menganggap:
i) Tidak boleh menulis apa-apa lagi berkenaan agama
kecuali yang termaktub dalam al-Qur'an:
Antara hujjah mereka ialah ayat 2:79 yang bermaksud:
"Maka kecelakaanlah bagi orang-orang yang menulis al-Kitab dengan
tangan-tangan mereka, kemudian mereka berkata: 'Ini dari sisi Allah!',
...". Begitu juga ayat 3:78, 9:31. Oleh kerana mereka tidak berpandukan
as-sunnah, mereka gagal menanggapi KONTEKS ayat-ayat ini yang merujuk kepada
tindak-tanduk para rahib dari kalangan ahli kitab yang telah meminda kitab
Taurat, Zabur dan Injil dan mengatakan ia termasuk dalam ajaran kitab tersebut.
Akibatnya, rosaklah kandungan sebenar kitab-kitab tersebut dengan isinya
bercampur-baurantara isi asal dengan 'sumbangan' para rahib yang menjadikan
kitab tersebut bukan lagi asli contohnya Bible sekarang yang tidak boleh
dipakai lagi.
Manakala para ulamak Islam, tidak pernah berusaha untuk
meminda al-Qur'an, apa yang mereka tulis adalah kitab-kitab yang mengandungi
maksud dan faham yang diambil daripada al-Qur'an untuk memudahkan orang awam
memahami isi al-Qur'an. Ia seumpama "memberi ulasan" kepada kitab
Allah, berdasarkan pengkajian dan fahaman mereka yang bertahun-tahun mengkaji
kitab tersebut,supaya masyarakat lebih mengerti terhadap maksud al-Qur'an.
Mereka tidak pernah mendakwa kitab-kitab mereka sebagai alternatif atau saingan
kepadaal-Qur'an. Isi kandungan al-Qur'an tetap kekal tanpa dicampuri atau
ditokok-tambah, tidak seperti yang dibuat oleh para rahib ahli kitab. Konteks
ayat-ayat tersebut menyentuh tentang usaha para rahib untuk memindadan
menokok-tambah kitab Allah, sedangkan tiada seorangpun ulama yang dikaitkan
oleh mereka berbuat demikian.
Maka kefahaman mereka terhadap ayat-ayat di atas adalah
silap dan kesilapan begini mendorong mereka kepada salah-laku dan tanggapan
yang salah terhadap para ulama, lantas mendorong mereka kepada kesesatan.
ii) Ayat 5:77, mereka faham larangan berlebihan dalam
agama dalam konteks yang melampaui maksud ayat ini.
Bagi mereka segala apa perbuatan ibadat, kalau tidak ada
suruhan khusus dalam al-Qur'an maka ia haram termasuklah amalan-amalan sunat
wudhuk (e.g. berkumur-kumur, basuh hidung dll) yang tidak terkandung dalam
arahan berwudhuk pada ayat 5:6. Maka jika kita perhatikan faham ini, banyak
sekali amalan sunnah ditafsirkan sebagai HARAM oleh mereka padahal semua amalan
itu adalah baik sekali untuk menyempurnakan lagi arahan al-Qur'an itu (tanpa
memberatinya), alangkah sempitnya fahaman mereka. Padahal, kalau kita lihat
terus ayat inipun kita boleh tahu konteksnya. Perhatikan maksudnya:
"Katakanlah: Hai AHLI KITAB, janganlah kamu berlebih-lebihan dalam agamamu
SELAIN DARI KEBENARAN dan janganlah kamu turut hawa nafsu kaum yang sesat
sebelum itu dan menyesatkan kebanyakan (manusia) dan mereka telah sesat dari
jalan yang lurus" [al-Maaidah; 5:77].
Ayat ini bermula dengan arahan kepada Rasulullah ('Qul')
supaya menyeru golongan ahli kitab supaya mereka tidak bersikap melampau dalam
agama mereka dan tersesat seperti golongan TERDAHULU, dan mengajak mereka
kembali kepada kebenaran. Golongan terdahulu di sini termasuklah para pengikut
Nabi Musa yang berlebihan bertanya Nabi Musa (AS) dalam banyak hal sehingga
menyusahkan [rujuk kisahnya pada ayat 67-71 tentang penyembelihan sapi dan ayat
108 sebagai teguran dari Allah, bersikap melampau sehingga melanggar perjanjian
dengan Allah(5:13), dan sikap kecintaan dan pemujaan yang berlebihan kepada
Nabi Isa(AS) sehingga sanggup meletakkan baginda sebagai 'anak Tuhan'(5:72)].
Inilah yang dimaksudkan sebagai sikap melampau di sini, iaitu keterlaluan dalam
melakukan sesuatu sehingga melanggar batasan yang dibenarkan oleh syarak.
iii) Ayat 2:187, yang menyebutkan 'berpuasa sampai waktu
malam'.
Mereka menganggap amalan sekarang yang berbuka pada waktu
maghrib/senja telah mengingkari maksud ayat ini. Reaksi spontan saya apabila
membaca komentar mereka ialah "Aik! Bila agaknya mereka ni berbuka?".
Di sinilah antara contoh peranan sunnah menjelaskan bahawa batasan antara malam
dan siang itu adalah pada ketika jatuhnya matahari, iaitu pada waktu magrib.
Pada ketika ini berakhirlah siang dan bermulalah waktu malam, maka bolehlah berbuka.
Kenyataan sunnah ternyata benar akhirnya apabila
dipersetujui oleh kajian ilmu falak/astronomi kerana pada waktu sianghari,
sumbangan cahaya dimainkan oleh matahari, maka apabila matahari terbenam,
tamatlah siang dan bermulalah waktu malam. Dengan ini juga, sunnah telah
mengaitkan hakikat "malam" disini dengan menunjukkannya 'batas antara
malam dan siang' dan mengaitkannya dengan banyak ayat lain misal ayat berikut
yang bermaksud: "Dia memasukkan malam ke dalam siang dan memasukkan siang ke
dalam malam, Dia menundukkan matahari dan bulan, masing-masing beredar, hingga
waktu yang ditetapkan ..." [al-Faathir, 35:13].
Pendek kata memang peranan Rasul (i.e, as-sunnah) untuk
menjelaskan banyak kenyataan di dalam al-Qur'an, bukan pula bermaksud al-Qur'an
itu tidak lengkap tetapi manusia dengan kelemahannya mudah keliru seperti yang
ditunjukkan oleh fahaman golongan anti-hadith ini. Sebab itulah juga banyak
ayat-ayat al-Qur'an menyuruh kita "mentaati Rasul" dan mengambil
Baginda sebagai model ikutan. Kenyataan-kenyataan ini merupaka 'clue'/petanda
jelas supaya merujuk sunnah.
Dengan menolak kepentingan sunnah ini bukan sahaja
menunjukkan keengkaran terhadap perintah Allah, bahkan menolak
'perkaitan'antara al-Qur'an dengan as-sunnah yang menyebabkan al-Qur'an itu lengkap.
Menolak ayat-ayat ini bererti menolak sebahagian daripada maksud al-Qur'an itu
sendiri, maka tentu sekali fahaman mereka tidak lengkap, bukannya al-Qur'an !
Nyata sekali di sini, oleh kerana golongan anti-hadith
menolak as-sunnah, mereka dalam banyak ketika akan keliru dan meletakkan maksud
ayat-ayat al-Qur'an bukan pada konteksnya, memahami ayat dalam kefahaman yang
salah, meletakkan hukum tidak kena tempatnya, maka inilah punca utama mengapa
golongan anti-hadis telah sesat.
Oleh kerana sudah terlalu panjang, elok juga saya
berhenti setakat ini dahulu. InsyaAllah, saya akan sambung lagi kupasan ini
bila berkesempatan dengan membawakan beberapa lagi faktor sampingan yang
mendorong mereka kelembah kesesatan; dengan membawakan lagi beberapa contoh yang
saya kumpulkan daripada kiriman e-mail mereka. Semoga Allah membantu saya dan
antum semua untuk menggempur fahaman mereka yang SESAT ini. Semoga Allah
meredhai usaha saya ini dan membantu saya dan ikhwan semua dalam mencari
keredhaanNya.
Ameen! Wassalamu'alaikum wrt wbt!
(sambungan)
Assalamu'alaikum wrt wbt!
Alhamdulillah!
Dengan limpah kurniaNya dapat saya kembali bersama ikhwan
semua dalam medan siber ini. Setelah meneliti kumpulan e-mail yang saya terima,
seperti yang dijangka, kali ini saya mula menjadi mangsa celaan dan cercaan
daripada golongan anti-hadith (GAH) apabila mesej yang saya tulis didapati
'telah melukai' mereka. Sekali baca, memang hangat juga rasa hati, apatah lagi
apabila banyak sekali kata-kata kesat, penghinaan dan label kafir yang
dilemparkan sewenang-wenangnya oleh mereka. Tapi menyedari bahawa itulah antara
tanda-tanda orang yang sesat (mudah mengutuk dan mencerca orang lain), maka
hati saya menjadi tenang kembali. Pada kali ini, insyaAllah saya akan sambung
lagi,...
Faktor Penyebab Kesesatan Golongan Anti-Hadith
(sambungan)
Pertamanya saya memohon maaf kerana tidak sempat
merumuskan hujjah saya tempoh hari berkenaan dengan faktor kedua i.e. membaca
al-Qur'an hanya melalui terjemahan. Apa yang saya maksudkan di sini ialah
golongan yang CUMA membaca terjemahan al-Qur'an sahaja tetapi telah beranggapan
bahawa mereka telahpun membaca al-Qur'an. Sehubungan dengan ini, saya tidak
menyukai terjemahan al-Qur'an semata-mata tanpa disertai teks asal kerana ia
boleh mengelirukan kita (oleh itu, buku "Bacaan" karya Othman Ali
tidak dapat saya akui malahan patut dikeji pula kerana penterjemahnya sendiri
pernah menyatakan bahawa beliau "tidak arif tentang bahasa Arab!"),
seolah-olah terjemahan itu adalah "alternatif" kepada teks asal
al-Qur'an padahal tiada satupun terjemahan yang boleh dianggap setaraf dengan
al-Qur'an.
Ayat-ayat al-Qur'an adalah sangat unik, setiap hurufnya
mempunyai makna tersendiri, unik dan susunan ayatnya tidak akan mampu
ditandingi oleh manusia (rujuk misalnya cabaran Allah melalui ayat 23-24, surah
al-Baqarah). Saya bawakan satu lagi contoh bagaimana siratan maksud terselit di
dalam bahasa asal al-Qur'an. Kali ini, berkenaan dengan kekuasaan Allah iaitu
keupayaan "kun fayakun' sepertimana maksud ayat kedua terakhir surah
Yaasin:
"Hanya urusanNya, bila Ia menghendaki (mengadakan)
sesuatu, Ia berkata kepadanya : 'Jadilah (engkau)!', lalu jadilah ia"
[Yaasin; 36:82].
Bila kita merujuk teks asal, perkataan yang digunakan
ialah 'kun' iaitu simpulan huruf 'kaf' dengan 'nun'. Apabila kita sebut sahaja
huruf 'kaf' disini, dengan serentak,
huruf 'nun' akan menurutinya
(sebagaimana urutan abjad alif, ba,ta ) yang mengikut sesetengah tafsir menjadi
petunjuk bahawa antara keistimewaan kekuasaan Allah ialah apabila Dia berkehendakkan
(iradat) sesuatu berlaku, maka sesuatu itu akan berlaku tanpa ada sedikitpun
selang masa! Itulah antara kelebihan Allah diatas makhlukNya, Dia bukan sahaja
tidak memerlukan sesuatu untuk mencipta (lain halnya dengan manusia mencipta
sesuatu daripada benda-benda yang sudahpun ada) malahan Allah juga tidak
beruntukkan masa, bila berlaku iradat Allah terhadap sesuatu maka pada saat itu
juga sesuatu itu berlaku.
Inilah antara maksud yang ditunjukkan secara tersirat di
dalam perkataan 'kun' tersebut. Banyak lagi contoh lain yang menunjukkan bahawa
terjemahan oleh manusia walaupun setinggi manapun ilmunya tidak akan dapat
mencakupi kesemua maksud yang tersirat di dalam al-Qur'an. Maka tidak ada
satupun terjemahan yang sempurna. Adapun terjemahan biasa yang terdapat di
pasaran adalah dialu-alukan kerana ia disertakan dengan teks asal, demi untuk
memudahkan sesiapa sahaja mengambil serba sedikit pengertian daripada ayat-ayat
yang dibaca.
Walau bagaimanapun, hujjah saya kekal iaitu, untuk
mendalami isi al-Qur'an seseorang itu perlulah mempelajari bahasa al-Qur'an itu
sendiri iaitu bahasa Arab. Manakala buku-buku tafsir pula adalah patut dirujuk
kerana ia adalah PANDUAN yang diberikan oleh para pentafsir yang sudah
bertahun-tahun mengkaji al-Qur'an dan amat mahir dalam ilmu pengkajian
al-Qur'an ini. Mereka menghabiskan usia dan tenaga mereka untuk mengkaji
al-Qur'an demi untuk membantu ummat memahaminya sebaik mungkin. Maka, inilah
yang dimaksudkan dengan rantaian murni ahli sunnah;
"Sebaik-baik hadis adalah al-Qur'an, sebaik-baik
pembimbing (guru utama yang mengajarkan al-Qur'an)
adalah RasuluLlah (SAW), kemudian tugas Rasul ini
diwarisi oleh para ulama" [di sini dalil saya berdasarkan penggabungan
sekurang-kurangnya 2 maksud hadis iaitu hadis sahih Bukhari yang dibawakan pada
siri 1, dengan hadis "Ulama pewaris para nabi"].
Pada siri ini, mari kita lihat faktor seterusnya...
3) Suka berdebat dan enggan mengalah.
Sengaja saya dahulukan faktor ini pada kesempatan
ini kerana saya dapati mereka masih lagi
membawakan hujjah-hujjah lama (cthnya seperti tatacara salam, tidak membezakan
(la nufarriqu) para nabi, etc) walaupun idea-idea mereka ini telahpun
dipatahkan secara jelas dan tiada hujjah diterima daripada mereka untuk menolak
kembali hujjah yang telah saya kemukakan. Cara mereka tidak lebih kepada
memomokkan hujjah saya seperti budak-budak degil yang membebel sendirian
apabila disuruh oleh ayah/ibu. Ini juga adalah tanda mereka sebenarnya bukanlah
mengajak kita berhujjah untuk mencari kebenaran, tetapi hanya untuk
"membuat onar". Mereka masih cuba "menegakkan benang yang
basah", walaupun hakikatnya usaha mereka itu hanyalah akan menambahkan
kesesatan mereka sendiri. Cara mereka ini, jika diteruskan, tidak akan membawa
mereka kepada kebenaran malahan lebih jauh tersesat.
Marilah kita perhatikan beberapa dalil berkenaan dengan
sifat berdebat dan berhujjah secara tidak keruan begini:
1. "Barangsiapa meninggalkan perdebatan dalam
keadaan keliru (mungkin kalah) dibuat untuknya rumah di pinggir syurga. Dan
barangsiapa yang meninggalkan perdebatan sebagai pihak yang benar dibuatkan
rumah untuknya di tengah syurga. Sedangkan bagi yang baik budi pekertinya,
dibuatkan rumah untuknya di bahagian atas syurga" [HR Abu Daud]
2. "Sesuatu kaum yang memperolehi hidayah tidak akan
sesat kecuali setelah terlibat dalam perdebatan" [HR Timidzi]
Apa yang dimaksudkan oleh kedua-dua hadis di atas adalah
perdebatan berlarutan yang sudah tidak perlu/patut lagi diteruskan, misalnya
apabila satu pihak telah membawakan dalil yang kuat dan tidak disangkal, tetapi
satu pihak lagi masih terus berkeras dengan hujjahnya walaupun sudah nyata
kedudukan
perkara tersebut. Padahal pada ketika ini, mengikut
adabnya, pihak yang kalah perlulah menerima hujjah yang lebih kuat ataupun jika
masih kurang puashati, mereka hendaklah menerima perbezaan secara hati yang
terbuka. Dengan demikian, perdebatan tidak akan berpanjangan sehingga
menyesatkan dengan berlakunya ulangan fakta dan hujjah secara tidak perlu tetapi
dengan intonasi yang lebih keras, memungkinkan berlakunya persengketaan
walaupun jika isu yang diperdebatkan adalah isu remeh-temeh.
Ingatlah, perdebatan bertujuan mencari kebenaran,
bukannya mencari sengketa. Lain pula halnya dengan GAH, mereka bukan sahaja
gagal dalam membawakan hujjah secara teratur untuk melawan hujjah-hujjah yang
diajukan, tetapi seringkali hujjah balas mereka dibawakan secara tidak keruan
(semacam 'machine gun'), dengan menghamburkan ayat-ayat al-Qur'an tanpa
penelitian tentang kaitan dan konteks ayat-ayat tersebut dengan hujjah mereka,
disertai pula dengan kata-kata kesat, penghinaan dan label yang tidak
sepatutnya yang secara jelas menunjukkan betapa busuknya hati mereka dan betapa
jauh mereka sesat, bukan sahaja daripada konsep perdebatan yang dibenarkan
(i.emuzakarah), malahan cara mereka lebih kepada menghamburkan fitnah jua.
Sikap menghamburkan ayat-ayat al-Qur'an tanpa penelitian
dan tidak kena pada tempatnya ini bukan sahaja melanggari etika perdebatan
bahkan mencemarkan kesucian ayat-ayat al-Qur'an itu sendiri. Oleh yang
demikian, dakwaan bahawa mereka 'membela al-Qur'an' telah dibuktikan sebaliknya
oleh cara dan tindak-tanduk mereka sendiri!
Misalnya, isu adab memberi salam. Walaupun sudah
berulangkali diterangkan bahawa arahan memberi salam dalam ayat 6:54 itu adalah
dalam arahan umum dengan disertakan beberapa dalil yang qati'e, mereka masih
tetap dengan pegangan mereka melabelkan 'kafir' kepada sesiapa sahaja yang
memberi salam selain yang demikian (i.e "salamum 'alaikum').
Dengan pertolongan Allah, saya menjumpai 2 lagi cara
penyampaian salam di dalam al-Qur'an sendiri yang berlainan daripada yang
dimaksudkan iaitu:
i) "salamun 'ala manittaba'al huda " –
keselamatan untuk orang yang mengikut petunjuk (Taa Ha; 20:47).
Cara salam ini kalau tak silap saya juga terdapat di
dalam kandungan surat Rasulullah(SAW) kepada Hercules sebagaimana tertulis di
dalam sahih Bukhari sebagai satu cara memberi tawaran/dakwah/pembuka kata
ditujukan kepada mad'u yang belum Muslim.
ii) Malaikat mengucapkan "salaaman", dijawab
oleh Nabi Ibrahim (AS),"Salaamun", sebagaimana tertulis pada ayat 25,
surah az-Zariyat.
Kenyataan GAH bahawa sesiapa yang mengucapkan selain dari
"salamun 'alaikum"sebagai kafir seolah-olah menganggap bahawa Allah
sekali lagi bersikap 'double-standard', juga membawa implikasi melabelkan
malaikat dan Nabi Ibrahim (AS) sebagai 'kafir'. Alangkah buruk fahaman mereka
ini! Sikap DEGIL dan tidak mahu menerima kebenaran hujjah lawan sebaliknya
berusaha terus untuk menegakkan fahaman mereka pada saya menjadi pemangkin
(catalyst) kepada kesesatan mereka.
Sikap inilah yang ditunjukkan oleh para kafir Quraish
apabila cabaran mereka disambut oleh Rasulullah (SAW), untuk membelah bulan
dengan tangan/jari Baginda. Apabila Baginda berjaya melakukan sebagaimana yang
dipinta, mereka masih tetap engkar walaupun sebelumnya mereka berjanji akan
akur jika Baginda berjaya melakukan sedemikian. Kisah inilah yang menjadi
antara intisari latar belakang turunnya beberapa ayat awal surah al-Qamar
(lihat rakaman sikap mereka di dalam surah al-Qamar, ayat 1-7 - untuk
keterangan lanjut, rujuk kitab-kitab tafsir).
Sikap degil dan tetap kepada kefahaman sendiri walaupun
telah dibuktikan salah inilah yang menandakan seseorang itu telah betul-betul sesat.
Iblis laknatuLlah sendiri tahu bahawa dia telah sesat dan salah, tetapi
tetapberdegil dengan sikap egonya, malahan berusaha menyesatkan manusia pula
untuk mengikut jejak langkahnya. Mereka yang bersikap begini, bagi saya memang
patut sangat dihapuskan kerana mereka sebenarnya sudah tenggelam di dalam
kesesatan bahkan boleh menyesatkan orang lain pula. Tidak guna berdakwah kepada
kumpulan sebegini kerana ia tidak akan membawa mereka ke mana malahan
membazirkan masa kita sahaja. Sebagaimana arahan Allah kepada NabiNya (SAW)
selepas peristiwa al-Qamar itu, yang antaranya bermaksud:
"Maka berpalinglah engkau daripada mereka.
(Pergilah) pada hari menyeru yang menyeru (malaikat) kepada sesuatu yang munkar
(i.e. huru-hara Hari Kiamat)";[al-Qamar, 55:6].
Itulah sebabnya saya dan beberapa ikhwan telah menjauhkan
diri daripada berhujjah dengan mereka walaupun diminta oleh beberapa netters.
Ajakan mereka untuk berhujjah itu hanyalah mencari publisiti murahan untuk
promosi ajaran anutan mereka, bukannya untuk mencari kebenaran. Maka tidak
perlu lagi dilayan kerenah mereka, malahan kalau ada kesempatan dan peluang,
hapuskan mereka sebagaimana maksud hadis sahih Bukhari yang pernah saya bawakan
dahulu. Puak GAH tetap degil dengan kefahaman mereka walaupun ditunjukkan dalil
yang kuat dan qat'i diambil daripada al-Qur'an yang kononnya mereka junjung.
Sikap beginilah yang membawa mereka terus jauh daripada kebenaran, bahkan cuba
menyesatkan orang lain pula. Maka sikap suka berdebat beginilah yang perlu
dijauhi kerana ia merupakan sifat yang menyesatkan. Teringat saya kisah Syeikh
Siti Jenar yang masih tetap mahu berdebat walaupun hampir dipancung oleh Sunan
Kali Jaga dalam kisah Wali Songo yang popular (akh Hafidzi, tolong betulkan
jika ana tersilap fakta). Mungkin tanpa disedari M. Nasir sendiri (kerana
beliau mendedahkan dalam majalah "Tamaddun" keluaran Februari, 1998,
tujuan beliau hanya untuk duit!), kisah ini terakam dalam lirik lagu "Tanya sama itu Hud-hud" :
"Oh! Sang algojo..( Siti Jenar berkata kepada Tukang
pancung, i.e., Sunan Kali Jaga)
Oh! Nanti dulu..
Berikanku kesempatan akhir ini
Untuk menyatakan kalimah sebenar (masih nak berdebat
w/pun dah hampir ajal)
Berikanku kesempatan akhir ini Lai! Lai! Lai! Lai!
(perkataan yang mengarut/syirik)"
Maka sepertimana yang telah dilakukan oleh sunan Kali
Jaga, jika ditemui lagi golongan sebegini, tak usah layan lagi kerenah mereka.
Kalau ada peluang, bunuh saja! Semoga tulisan ini bermanfaat untuk saya dan
antum semua. Segala kesilapan adalah disebabkan oleh kejahilan saya jua, harap
ditegur. Semoga kita terselamat daripada fitnah GAH dan bermacam lagi fitnah
akhir zaman ini. Insya Allah bersambung dengan faktor yang lain pula...
Wassalamu'alaikum ...!
Saudaramu dalam Islam: Rozi Bin Muda
No comments:
Post a Comment