NASIONALISME DAN BAHAYANYA
————————————
Oleh Ustaz Zulkifli Bin Hj.Ismail
Kaherah, Mesir.
————————————
MUQADDIMAH
Semenjak kejatuhan Khilafah Islam pada tahun 1924 umat Islam
di seluruh tanah air Muslimin telah melihat berlakunya perubahan mendadak di
dalam asas penyatuan Muslimin. Penyatuan Muslimin yang bertolak daripada aqidah
yang satu yang melampaui segala batas-batas keturunan, warna kulit dan
kedudukan telah ditinggalkan oleh umat Islam untuk digantikan oleh kesatuan
yang berasaskan fahaman kebangsaan atau nasionalisme barat. Ia adalah satu
penyelewengan bidaah yang wajib ditolak dan dibetulkan kembali oleh setiap
Muslimin di zaman ini. Kejahilan para ulama mengenai kesesatan fahaman
kebangsaan telah mendorong umat Islam dari segala lapisan untuk menerima dan
beramal dengan kesesatan ini tanpa mereka merasa takut kepada kemurkaan Allah
s.w.t. dan balasan azabNya yang pedih.
PENGERTIAN NASIONALISME
Di dalam menerangkan pengertian nasionalisme, Encyclopedia
Britannicca atau Encyclopedia America menyebut:
Loyalty and devotion to the state such that national interest
are placed above individual or global interest. It originates from the assumption
that nations are the primary focus of political allegiance. In the religious
context, for example: the focus of allegiance would be a supranational group
such as Christendom or Christian community. Modern phenomena.
Takrif ini menjelaskan bahawa nasionalisme adalah fenomena
yang meletakkan kesetiaan dan ketaatan manusia kepada negara, sekira-kira
meletakkan kepentingan negaranya di atas segala kepentingan yang lain samada
ianya merupakan kepentingan peribadi ataupun kepentingan negara-negara lain. Fahaman
ini adalah bertolak daripada andaian bahawa tumpuan utama bagi ikatan politik
adalah terletak kepada bangsa. Fahaman ini adalah diasaskan oleh
pemikir-pemikir politik seumpama Machiavelli, Rousseau dan Johan Gottfried. Ia
adalah satu fahaman baru yang muncul di zaman moden akibat daripada pergolakan
sejarah yang berlaku di Eropah iaitu pergolakan yang lahir daripada perjuangan
masyarakat barat untuk membebaskan negara-negara mereka daripada tekanan
pentadbiran dan kezaliman kuasa gereja.
Dengan kata lain nasionalisme adalah merupakan ikatan yang
berbentuk sekular yang menggantikan semua bentuk ikatan yang lain khususnya
ikatan keagamaan di kalangan manusia terutamanya di barat yang berasaskan
ajaran gereja Kristian. Ia adalah merupakan satu daripada panduan cara hidup
sekular yang dikemukakan di zaman ini sebagai menggantikan panduan daripada
sumber agama. Pentakrifan ini menjelaskan bahawa nasionalisme itu pada
hakikatnya adalah fahaman penyatuan manusia yang berasaskan mendahulukan
kepentingan bangsa dan negara di atas segala kepentingan yang lain.
PERCANGGAHAN NASIONALISME DENGAN AGAMA ISLAM
Daripada kesedaran kita mengenai hakikat sebenar fahaman
kebangsaan itu maka nyatalah kepada kita percanggahan yang tidak dapat
dielakkan di antara ideologi nasionalisme dengan ajaran-ajaran yang terdapat di
dalam syariat Islam. Ia adalah percanggahan-percanggahan yang menuntut setiap
Muslimin agar menolak sepenuhnya fahaman tersebut daripada diamalkan di dalam
sebuah masyarakat beragama Islam. Ia adalah percanggahan yang lahir akibat
daripada tabiat Islam sebagai sebuah ajaran yang berjuang untuk menyatukan
manusia di atas asas pengabdian kepada Allah s.w.t. semata-mata dan di atas
asas menegakkan keadilan Tuhan di dunia ini. Secara asasnya percanggahan tersebut
bolehlah dibariskan kepada empat bahagian seperti berikut:
(1) Ia adalah fahaman yang membina penyatuan manusia di atas
asas menerima pensyarikatan yang berlaku di kalangan manusia terhadap ketuhanan
Allah s.w.t. di alam ini. Ia dengan itu adalah penyatuan yang tidak menjadikan
kepentingannya membimbing manusia kepada mentauhidkan Allah s.w.t. dan kepada
membulatkan kehambaan kepada Allah s.w.t. semata-mata. Penyatuan yang
meredhakan kekufuran seperti ini adalah bentuk penyatuan yang membawa
penyesalan para pengamalnya di akhirat kelak. Firman Allah s.w.t. di dalam
Surah Al-Ankabut ayat 25 yang berbunyi:
Dan berkata Ibrahim: Sesungguhnya berhala-berhala yang kamu
sembah selain Allah s.w.t. adalah untuk menciptakan perasaan kasih sayang di
antara kamu dalam kehidupan dunia ini kemudian di hari kiamat sebahagian kamu
mengingkari sebahagian (yang lain) dan sebahagian kamu melaknati sebahagian
(yang lain), dan tempat kembalimu ialah neraka, dan sekali-kali tiada bagi kamu
para penolong pun.
(2) Ia adalah fahaman yang membina kepentingan manusia di
atas asas kepentingan di dunia semata-mata dengan melupakan kepentingan
kesejahteraan manusia di akhirat. Kepentingan akhirat itu hanya dapat dicapai
melalui ketaatan yang penuh kepada segala perintah Allah s.w.t. yang telah
disampaikan oleh RasulNya. Firman Allah s.w.t. di dalam Surah Al-Israa' ayat 18
dan 19 yang berbunyi:
Barangsiapa menghendaki kehidupan sekarang (duniawi), maka
Kami segerakan baginya di dunia itu apa yang Kami kehendaki bagi orang yang
Kami kehendaki dan Kami tentukan baginya neraka jahanam; ia akan memasukinya
dalam keadaan tercela dan terusir. Dan barangsiapa yang menghendaki kehidupan
akhirat dan berusaha ke arah itu dengan bersungguh-sungguh sedang ia adalah
mukmin, maka mereka itu adalah orang-orang yang usahanya dibalasi dengan baik.
(3) Ia adalah fahaman penyatuan yang bercanggah dengan
syariat Islam yang berhubung dengan hukum al-wala'. Yang dikehendaki dengan
hukum al-wala' ialah ajaran Islam yang melarang Muslimin daripada memberikan
hak persahabatan, perlindungan, kepimpinan, kasih sayang dan pertolongan kepada
golongan kuffar dan musyrikin dalam perkara yang menyalahi ketaatan kepada
Allah s.w.t. atau di dalam perkara yang menyalahi hak persaudaraan sesama
Muslimin.
Dari sini dapatlah difahami bahawa hukum wala' di dalam
masalah kepimpinan bukanlah semata-mata persoalan setakat memastikan kekuasaan
mutlak tidak berada di tangan golongan kuffar seperti yang difahami secara
menyeleweng oleh penulis buku "Permasalahan Agama dan Politik" tetapi
ia sebenarnya adalah persoalan memastikan bahawa orang-orang kafir tidak
mendapat kuasa yang boleh menghalang orang-orang Islam daripada melaksanakan
ketaatannya kepada Allah s.w.t. secara sempurna.
Di dalam negara yang mengamalkan nasionalisme sekular pada
hari ini kuasa yang diberikan oleh perlembagaan negara kepada Muslimin adalah
kuasa yang tidak melibatkan kebebasan mereka melaksanakan hukum Allah s.w.t.
atau dengan kata lain ia adalah kuasa yang tidak menafikan kemestian
orang-orang Islam mentaati orang-orang kafir di dalam hukum dan peraturan
ciptaan mereka. Oleh itu persoalan para khalifah Islam yang terdahulu melantik
dan memberi ruang kepada orang-orang kafir menjawat beberapa jawatan negara
tidaklah boleh disamakan dengan corak pentadbiran negara sekular pada hari ini.
Pemberian jawatan kepada golongan kafir zimmi pada zaman itu adalah berlaku di
dalam suasana terlaksanya hukum Allah s.w.t. secara sempurna dan megah dan
tidak pula membawa kerugian kepada umat Islam.
Seterusnya perlulah diingatkan mengenai kesesatan penulis
tersebut yang cuba meletakkan persoalan melantik orang-orang kafir di tanah air
pada hari ini sebagai termasuk di dalam rukhsah yang dibenarkan oleh syariat
Islam. Perlulah difahami bahawa rukhsah di dalam Islam adalah digantungkan di
dalam perkara ketaatan kepada Allah s.w.t. semata-mata. Ia sama sekali tidak
dibenarkan dalam perkara maksiat dan mungkar seperti rukhsah yang difahami oleh
penulis buku tersebut kerana rukhsah seperti itu adalah rukhsah yang membuka
jalan untuk melakukan perkara yang amat mungkar iaitu menolak hukum Allah
s.w.t. yang wajib dilaksanakan di dalam negara yang merupakan syarat kerjasama
di antara orang-orang kafir dengan orang-orang Islam yang diletakkan oleh
penjajah. Menolak hukum Allah s.w.t. dan menggantikannya dengan hukum ciptaan
manusia adalah perbuatan syirik yang mengeluarkan seseorang daripada Islam,
firman Allah s.w.t. di dalam Surah As-Syura ayat 21 yang berbunyi:
Apakah mereke mempunyai sembahan-sembahan selain Allah s.w.t.
yang mensyariatkan untuk mereka agama yang tidak diizinkan Allah s.w.t. .
Seterusnya perlulah ditegaskan pula mengenai kesesatan
penulis buku tersebut apabila beliau meletakkan perkara memberi sebahagian
kepimpinan umat Islam kepada orang kafir sebagai termasuk di dalam taqiyyah
yang dibenarkan oleh Islam. Perlulah difahami bahawa hukum taqiyyah hanyalah
dimaksudkan oleh syarak sebagai rukhsah kepada orang perseorangan sahaja dan di
dalam keadaan yang berkait dengan paksaan sahaja. Ia tidak dibenarkan untuk
menjadi suatu kaedah umum yang boleh dipakai oleh umat Islam di dalam
menghadapi golongan kuffar kerana hal tersebut akan menghilangkan kewajipan
hukum jihad.
Adapun tindakan seperti yang dilakukan oleh kerajaan
Terengganu yang membayar ufti kepada kerajaan Siam itu dari sudut hukum
syaraknya bukanlah termasuk di dalam perkara taqiyyah tetapi ia adalah termasuk
di dalam persoalan siasah syari'yyah. Perlulah difahami dengan baik dan perlu
dibezakan kedua perkara ini dengan jelas supaya tidak diperbodohkan oleh
penulis buku tersebut dan seumpamanya daripada penyokong-penyokong fahaman
sekular di tanah air.
Sesungguhnya umat Islam perlulah memahami bahawa di dalam
keadaan negara pada hari ini Islam menjadikan jihad menurut peringkatnya
sebagai kewajipan dan jalan menegakkan semula kedaulatan Islam itu.
(4) Ia adalah fahaman yang memusuhi usaha menegakkan kembali
Khilafah Islamiyyah di zaman ini sebagai sebuah ikatan politik umat Islam yang
berasaskan aqidah dan syariat Islam. Kewujudan sebuah negara yang seperti ini
adalah bercanggah dengan fahaman nasionalisme sekular. Perlulah difahami bahawa
dari sudut sejarahnya gerakan fahaman nasionalisme di barat adalah bertujuan
untuk menolak pemerintahan gereja di benua Eropah dan fahaman nasionalisme ini
juga kemudiannya telah digunakan oleh musuh-musuh Islam untuk melahirkan penentangan
bangsa Arab terhadap Khilafah Uthmaniyyah yang membawa kepada kelemahan dan
kejatuhannya. Sesungguhnya menegakkan khilafah adalah wajib menurut hukum
Islam. Dalam hal ini Imam Nawawi Rahimahullah telah berkata di dalam syarahnya
kepada soheh Muslim dengan ucapan yang bermaksud:
"Para ulamak telah ijmak di atas kewajipan muslimin
melantik khalifah."
Mengenai tugas khalifah itu pula antaranya adalah sebagaimana
yang disebutkan oleh Ibnu Hazmin di dalam kitab Muhalla. Beliau berkata:
"Hanya sanya Imam itu dilantik adalah untuk menegakkan
sembahyang di kalangan manusia, memungut sedekah-sedekah mereka, melaksanakan
hukum hudud mereka dan melaksanakan hukum di kalangan mereka dan berjihad
melawan musuh mereka."
MENOLAK SYUBAHAT MENGENAI HAKIKAT ASSABIYYAH
Bagi melengkapkan perbincangan risalah ini dan bagi
menambahkan faedahnya maka perlulah diberikan penjelasan mengenai hakikat
assabiyyah dan hukumnya di dalam Islam. Keperluan ini timbul sebagai menolak
syubahat yang telah dikemukakan oleh para pendokong fahaman nasionalisme
sekular di zaman ini terhadap pengertian assabiyyah. Mereka pertamanya telah
menafikan nasionalisme sebagai tergolong di dalam assabiyyah yang dimaksudkan
di dalam keterangan hadith. Keduanya mereka telah menyamakan nasionalisme yang
dianuti oleh kerajaan yang memerintah sebagai fahaman nasionalisme yang pernah
diperjuangkan oleh Dr. Burhanuddin Al-Helmi. Sabda Rasulullah s.a.w. di dalam
sebuah hadith soheh yang bermaksud:
"Bukan dari kalangan kita orang yang menyeru ke arah
assabiyyah, bukan dari kalangan kita orang yang berperang di atas dasar
assabiyyah dan bukan dari kalangan kita orang yang mati di atas dasar
assabiyyah." (Riwayat Muslim)
Oleh itu perlulah difahami bahawa kekeliruan ini adalah
bertolak daripada tumpuan yang berlebihan kepada pengertian assabiyyah dari
sudut bahasa sebaliknya melupakan pengertiannya dari sudut istilah menurut
keterangan Rasulullah s.a.w. sendiri. Perlulah difahami bahawa mengutamakan
pengertian lughawi dengan mengabaikan pemahamannya menurut keterangan Al-Quran
dan Sunnah atau pemahaman para salafus soleh bagi sesuatu kalimah yang terdapat
di dalam nas-nas syarak adalah merupakan cara perjalanan ahlul bidaah sepanjang
zaman.
Di dalam pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah pemahaman sesuatu
kalimah syarak mestilah dicari terlebih dahulu di dalam penjelasan Allah s.w.t.
dan rasulNya dan para salafus soleh. Apabila telah tidak didapati barulah
pegertiannya itu disandarkan kepada perbahasan lughawi. Di dalam hal ini
pengertian assabiyyah telah diterangkan oleh Rasulullah s.a.w. sendiri di dalam
hadith baginda yang bermaksud:
"Assabiyyah itu ialah kamu menolong kaummu di atas dasar
kezaliman."
Di dalam pengertian yang diberikan oleh Rasulullah s.a.w.
ini, baginda telah mengikat pengertian assabiyyah kepada membantu di atas dasar
kezaliman. Penjelasan Rasulullah s.a.w. yang amat bijaksana ini adalah menepati
dengan tabiat kesungguhan Rasulullah s.a.w.. Baginda telah menjelaskan
pengertian assabiyyah itu dengan cara yang mendidik manusia kepada perubahan di
dalam hidupnya kerana Islam tidak memandang sebarang faedah kepada perkataan
yang tidak membawa kepada taat dan amal. Jawapan baginda yang bersifat tarbawi
dan sentiasa mempunyai aspek amali yang mendekatkan manusia kepada Allah s.w.t.
adalah menjadi didikan Allah s.w.t. kepada baginda. Firman Allah s.w.t. di
dalam Surah Al-Baqarah ayat 189 yang berbunyi:
Mereka bertanya kepadamu tentang bulan sabit. Katakanlah:
"Bulan sabit itu adalah tanda-tanda waktu bagi manusia dan (bagi ibadat)
Haji."
Manakala mengertikan assabiyyah dengan membahaskan maksud
bahasanya adalah merupakan penyelewengan daripada pentakrifan Rasulullah s.a.w.
dan mengandungi sejenis kegelapan dan kebodohan. Marilah kita bertanya adakah
Rasulullah s.a.w. hendak mengajarkan kepada umatnya dari hadith tersebut
mengenai kabilah arab? Tidak, tetapi Rasulullah s.a.w. ingin mengajarkan kepada
umat baginda mengenai kewajipan meninggalkan kezaliman dan bahawa risalah Islam
yang dibawa oleh baginda adalah memerangi kezaliman di dalam segala bentuknya,
samada berbentuk fahaman, ajaran, syiar, budaya mahupun ikatan. Rasulullah
s.a.w. ingin membentuk umat baginda sebagai umat yang bersih daripada kezaliman
dan berjihad membebaskan manusia di dunia ini daripada kezaliman sebagaimana
yang diperintahkan oleh Allah s.w.t. di dalam Surah An-Nisaa' ayat 75 yang
berbunyi:
Mengapa kamu tidak mahu berperang di jalan Allah s.w.t. dan
(membela) orang-orang yang lemah baik laki-laki, wanita-wanita mahupun
anak-anak yang semuanya berdoa: "Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami dari
negeri ini (Mekah) yang zalim penduduknya dan berilah kami pelindung dari sisi
Engkau, dan berilah kami penolong dari sisi Engkau. Orang-orang yang beriman
berperang di jalan Allah s.w.t. dan orang-orang yang kafir berperang di jalan
thaghut, sebab itu perangilah kawan-kawan syaitan itu kerana sesungguhnya tipu
daya syaitan itu adalah lemah.
Apabila kita telah memahami bahawa assabiyyah itu ialah
menolong bangsanya di atas dasar kezaliman maka pada ketika itu adalah jelas
kepada kita bahawa fahaman nasionalisme sekular yang mempertahankan
undang-undang sekular dan menolak undang-undang Allah s.w.t. yang diliputi oleh
keadilan dari segenap sudut dan sisinya itu adalah fahaman yang benar-benar
tergolong di dalam maksud hadith tersebut. Bahkan perlulah dinyatakan bahawa
kezaliman yang menjadi tabiat fahaman nasionalisme moden itu adalah beratus
kali ganda daripada kezaliman yang berlaku di dalam kabilah-kabilah Arab.
Kezaliman kabilah-kabilah Arab itu adalah berlaku kerana
terlalu melebihkan keturunan mereka di dalam segala perkara, manakala kezaliman
nasionalisme moden adalah kerana menyekutukan Allah s.w.t. S.W.T. di dalam
salah satu daripada sifat UluhiyyahNya. Firman Allah s.w.t. di dalam Surah
Al-An'am ayat 115-116 yang berbunyi:
Telah sempurna kalimat Tuhanmu (Al-Quran) sebagai kalimat
yang benar dan adil. Tidak ada yang dapat merubah kalimat-kalimatNya dan Dialah
yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.
Firman Allah s.w.t. S.W.T. lagi di dalam Surah Al-Maidah ayat
45:
Barangsiapa tidak memutuskan perkara menurut apa yang
diturunkan oleh Allah s.w.t., maka mereka itu adalah orang-orang yang zalim.
Firmah Allah s.w.t. di dalam Surah Luqman ayat 13 yang
berbunyi:
Sesungguhnya mempersekutukan (Allah s.w.t. ) adalah benar-benar
kezaliman yang besar.
Seterusnya bagi menolak syubahat yang kedua kita perlulah
memahami terlebih dahulu kaedah penting yang dipakai oleh para ulamak Islam
bermaksud "Sesuatu hukum itu adalah digantungkan kepada kefahaman".
Memahami kaedah ini adalah amat perlu untuk melahirkan hukum yang tepat kepada
mereka yang kelihatan mengamalkan sesuatu bidaah yang bercanggah dengan syariat
Islam. Ia juga adalah amat penting untuk menjadi asas bagi mengetahui fahaman
sebenar ulamak-ulamak Islam yang kelihatan memakai syiar-syiar golongan kuffar.
Bertolak dari kaedah inilah Al-Allamah Syeikh Said Hawwa telah berkata:
"Bahawa setiap syiar yang memalingkan manusia dari
mengambil jalan Allah s.w.t. S.W.T. sebagai maksudnya dan sembahannya adalah
syirik. Dengan ingatan bahawa hukum ke atas seseorang dengan kekufuran atau
syirik akbar adalah memerlukan kepada fatwa yang mendalam dari ahli fatwa
kerana ihtimal bahawa di sana terdapatnya niat-niat yang tersembunyi yang
mungkin membawa kepada peringanan hukum ke atas pengamalnya, seumpama ia
menanggung lafaz-lafaz tersebut di dalam masalah ini di atas wajah yang
menepati iktiqad yang betul."
Dengan kefahaman ini adalah jelas bahawa penulis buku Minda
Melayu Baru menyamakan perjuangan nasionalisme Dr. Burhanuddin Al-Helmi dan
Haji Agoes Salim dengan perjuangan nasionalisme UMNO adalah tidak benar kerana
nasionalisme Melayu yang diperjuangkan oleh kedua-dua ulamak tersebut tidak
melibatkan penolakan terhadap hukum Allah s.w.t. S.W.T. seperti UMNO. Ia adalah
suatu penyamaan yang terburu-buru dan sebagai fitnah terhadap ulamak-ulamak
Islam yang wajib ditolak. Semoga dengan penjelasan terhadap syubahat-syubahat
ini akan dapat membuka kepada kita hakikat kesesatan nasionalisme itu tanpa
sebarang keraguan lagi menurut timbangan syariat Islam. WAllahu A'lam wa Huwa
yahdis Sabil.
Firman Allah s.w.t. di dalam Surah Al-Insan ayat 29-30 yang
berbunyi:
Sesungguhnya (ayat-ayat) ini adalah suatu peringatan, maka
barangsiapa menghendaki (kebaikan bagi dirinya) nescaya dia mengambil jalan
kepada Tuhannya. Dan kamu tidak menghendaki (menempuh jalan itu) kecuali bila
dikehendaki Allah s.w.t. . Sesungguhnya Allah s.w.t. adalah Maha Mengetahui
lagi Maha Bijaksana.
PENUTUP
Sesungguhnya tidak ada jalan untuk melepaskan umat Islam di
zaman ini seluruhnya daripada kesesatan beramal dengan fahaman nasionalisme
selain daripada berusaha mendedahkan kepada umat Islam hakikat kesesatan
fahaman kebangsaan atau nasionalisme itu sebagaimana juga segala ideologi
kebendaan yang lain secara menyeluruh dan merata melalui kuliah-kuliah yang
disampaikan di masjid-masjid, surau-surau, pondok-pondok dan segala saluran
pengajian agama di tanah air. Risalah ini hanyalah suatu pengenalan yang amat
ringkas tetapi sebagai amaran yang amat keras kepada Muslimin mengenai ancaman
bahaya fahaman nasionalisme kepada kesejahteraan mereka di dunia dan di
akhirat. Semoga Allah s.w.t. menjadikan risalah ini bermanfaat kepada penulis
dan sekelian Muslimin. Amin.
Oleh Al-Faqir ila Rabbihi
Abu Abdul Halim
Kaherah, Mesir.
No comments:
Post a Comment